Even voorstellen…
Hi! Mijn naam is Niels Schipper.
Ik ben 18 jaar oud en beginnend student rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. Binnen de Stichting Regenboog Loket vervul ik de functie van projectmedewerker Belangenbehartiging en Educatie. Dit is een taak die voor mij persoonlijk veel betekenis heeft. Als lhbtiq+’er, opgegroeid buiten de grote steden, ben ik bekend met de problemen die jongeren ervaren bij het ontdekken van hun seksualiteit en de persoonlijke moeilijkheden die dat kunnen veroorzaken in het dagelijkse leven. Gelukkig heb ik een fijne periode gehad met veel steun om mij heen, maar ik ken ook de verhalen waar het niet goed ging. Dit is iets wat we in 2024 in Nederland niet zouden moeten accepteren.
🏳️🌈 Het Belang van het Regenboogloket
Het werk van Stichting Regenboog Loket is juist nu erg belangrijk. Wanneer jongeren zichzelf ontdekken, ervaren velen dit als een eenzame reis zonder hulp. Ze voelen zich niet altijd waardig genoeg om hulp te vragen, vinden het soms te eng of weten simpelweg niet waar ze veilig hun verhaal kunnen delen. Het Regenboogloket biedt een veilige plek waar iedereen (met name online) terecht kan om te praten over de problemen die ze ervaren of om een luisterend oor te vinden. Het is een plek waar privacy en anonimiteit uiterst serieus genomen worden, zodat juist de mensen die het proces ingewikkeld vinden of niet zichtbaar willen of kunnen zijn, ook de hulp krijgen die ze nodig hebben. Iedereen heeft daarbij een eigen tempo en route. Omdat het Regenboogloket zo laagdrempelig is, weet ik zeker dat ik er gebruik van had gemaakt toen ik zelf zoekend was. Niemand hoeft de reis naar zelfontdekking alleen af te leggen. Het is fijn om iemand te spreken die hetzelfde heeft meegemaakt en je kan begeleiden, zeker als de situatie onveilig is.
🏫 Sociale Onveiligheid lhbti+’ers op Scholen
Als bestuurslid bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), de nationale belangenbehartiger van scholieren, heb ik met eigen ogen gezien hoe het gesteld is met de sociale veiligheid op middelbare scholen. Simpel gezegd: het is onacceptabel. Uit de LAKS-Monitor 2024 blijkt dat 40% van de scholieren te maken heeft gehad met een vorm van pesten. Het gebruik van het woord “homo” als scheldwoord is een dagelijks fenomeen, naast pestgedrag, uitsluiting en geweld. Sociale veiligheid krijgt vaak niet de aandacht die het verdient binnen het onderwijs. Een gebrek aan veiligheid kan desastreuze gevolgen hebben, soms zelfs het verschil tussen leven en dood, omdat sommigen door hun uitzichtloze gevoel uit het leven stappen.
🤝 Samenwerken voor Verandering
Er is nog veel werk te doen. Ik kijk ernaar uit om in gesprek te gaan en samen te werken met andere organisaties, politici, het ministerie, bestuurders en scholen om stappen te zetten in het aanpakken van deze problemen en te laten zien hoe het Regenboogloket een belangrijk onderdeel van de oplossing is. Sociale veiligheid en de emancipatie van verschillende groepen zijn niet in één jaar volledig op te lossen. Maar door kwalitatieve, laagdrempelige hulp aan te bieden en dit breed bekend te maken, kunnen we al een groot verschil maken voor veel lhbtiq+’ers en jongeren die zoekende zijn. Uit mijn tijd bij het LAKS heb ik geleerd dat veel mensen enthousiast zijn om problemen, zoals het verbeteren van sociale veiligheid, aan te pakken, maar dat een goed begin soms lastig kan zijn. Zoek je ondersteuning als leerling, ouder of leerkracht, of wil je als school met ons samenwerken? Ik sta, samen met het team van Stichting Regenboog Loket, klaar om te helpen en een bijdrage te leveren. Ik ga graag met je in gesprek!
Je kunt met mij in contact komen door een bericht sturen via onderstaand formulier.