Leerlingen uit het hele land
Traditiegetrouw organiseerde het Regenboogloket in samenwerking met LAKS het Paarse Pizza Panel. Er was een mooie opkomst, met een goed gevulde zaal vol enthousiaste jongeren. Leerlingen uit bijna alle provincies van Nederland waren vertegenwoordigd.
Voorafgaand aan de presentatie werden ervaringen van de dag uitgewisseld. Leerlingen gaven aan dat Paarse Vrijdag vaak niet of op een kleiner schaalniveau werd gevierd. Dit had onder andere te maken met eerdere incidenten, zoals regenboogvlaggen die in brand werden gestoken. Ook dit jaar waren er helaas incidenten: vlaggen werden besmeurd met cola, onder gejuich verwijderd, en leerlingen hadden te maken met scheldpartijen en intimidatie.
Leerlingen merkten op dat de polarisatie rond lhbti+ onderwerpen toeneemt. Eén leerling zei: “Je hebt een groep die heel erg voor is en een groep die heel erg tegen is, maar de middengroep bereik je juist niet meer goed. Ook voelt het soms te onveilig, waardoor je het maar kleiner organiseert.” Een andere leerling deelde: “Ik werd nageroepen met boze ‘lesbienne’. Dat is natuurlijk niet oké, en daarnaast klopt het ook niet, want ik ben bi.”
Tegelijkertijd werden er op sommige scholen mooie acties georganiseerd. Een leerling vertelde over het verkopen van roze (licht paarse) koeken voor het goede doel Transvisie. Al met al bleek dat Paarse Vrijdag op veel plekken waardevol is, maar dat het helaas niet overal even veilig gevierd kon worden.
Niels en Loeka gaven een presentatie over diverse thema’s, met een terugblik op eerdere edities waarin onderwerpen als gender, intersekse en aseksualiteit werden besproken. Een van de belangrijkste thema’s dit jaar was seksuele voorlichting in de klas. Leerlingen beoordeelden de huidige seksuele voorlichting op school met een 4,9. Zij gaven aan dat de leuke kanten van seks nauwelijks besproken worden.
Een leerling zei: “Ik hoorde dat onze school meer moest doen aan burgerschap, maar ze doen het simpelweg niet.” Ook werd opgemerkt dat seksuele voorlichting niet alleen bij biologie hoeft te blijven. Het gebruik van juiste voornaamwoorden kan bijvoorbeeld worden behandeld in lessen Nederlands, en bij Maatschappijleer kunnen bredere sociale veiligheidsthema’s aan bod komen.
Daarnaast werd het verschil tussen gender en geslacht uitgelegd met behulp van de Genderbread Cookie: gender verwijst naar hoe je je voelt, terwijl geslacht fysiek is (zoals geslachtskenmerken). Leerlingen gaven aan dat seksuele en relationele vorming inclusiever moet zijn, waarbij niet alleen de cisgender- en heteronormatieve kant wordt belicht.
Tijdens de presentatie ontstond een discussie over “politiek neutrale voorlichting” en de impact van desinformatie. Een leerling vertelde: “Mijn broertje van 9 zegt dingen die hij helemaal niet zou moeten weten.” De groep stelde dat sociale media jongeren, maar ook volwassenen, beïnvloeden en soms bijdragen aan een gevoel van onveiligheid. Het panel benadrukte het belang van goede voorlichting, die helpt bij de acceptatie van lhbti+ personen en pesten en isolement kan verminderen. Lhbti+’ers worden helaas nog steeds vaker gepest en plegen vaker zelfmoord. Voor goede voorlichting biedt Rutgers erkende methoden die afgestemd zijn op verschillende leeftijden (zie link onder dit artikel).
Loeka vervolgde de presentatie met het thema intersectionaliteit. Dit concept helpt ons te begrijpen hoe verschillende aspecten van iemands identiteit – zoals lhbti+, een biculturele achtergrond, of een neurodivergent brein – invloed hebben op iemands maatschappelijke positie en kansen. Als je afwijkt van de norm, kun je extra kwetsbaar zijn.
Loeka benadrukte hoe belangrijk het is om rekening te houden met deze intersecties, bijvoorbeeld bij het organiseren van activiteiten. Helaas wordt dit in de praktijk nog niet altijd goed toegepast. Dit kan leiden tot polarisatie en een toename van haat richting lhbti+ personen. Het Regenboogloket wil graag bijdragen aan een omgeving waarin gelijkheid, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid voor iedereen – inclusief lhbti+’ers – vanzelfsprekend zijn. We geloven dat sociale veiligheid een belangrijke basis vormt voor het welzijn van deze groep in het voortgezet onderwijs. Daarom zetten wij ons in om scholen, leerlingen en ouders te ondersteunen bij het creëren van een veilige en inclusieve omgeving.
De avond werd gelukkig op een positieve manier afgesloten met pizza, goede gesprekken en een silent disco. Er werd ook nog heerlijk gechilld op het dakterras. Het was een informatieve en inspirerende avond met fijne gesprekken en waardevolle discussies.
We bedanken het LAKS-bestuur voor de uitnodiging en de leerlingen voor hun openheid, betrokkenheid en gezelligheid!
Lees meer:
Senna en Wessel – rolmodellen van het Regenboogloket
Rutgers
Lespakketten voor scholen
Stichting School & Veiligheid
Veilig werken aan het thema relaties & seksualiteit
Heb jij ook een onveilige situatie meegemaakt? bijvoorbeeld tijdens Paarse Vrijdag of op een ander moment? Voel je je anders behandeld of wordt je gepest meldt dit via https://regenboogloket.nl/meldpunt/ dit kan ook anoniem. Tevens kun je bij ons ook terecht voor andere (hulp)vragen.