Factsheet verborgenheid onder lhbti+’ers binnen het onderwijs
Het verborgen houden van geaardheid of genderidentiteit is niet per definitie onwenselijk of problematisch, het kan immers onderdeel zijn van het proces van zelfontplooiing, maar het kan wel problematisch zijn of worden. Een verborgen leven verhoogt de kans op een laag zelfbeeld en lage eigenwaarde, emotionele eenzaamheid, interne spanningen, chronische stress, angst en depressie. lhbti+’ers hebben gemiddeld meer psychische klachten dan heteroseksuele personen, depressieve klachten komen vaker voor, evenals een gebrek aan zelfacceptatie. Ongeveer 75 procent van de transgender-jongeren kampt met psychische problemen en zelfdoding komt onder lhb-jongeren 4,5 keer vaker voor dan onder heteroseksuele jongeren. De gevolgen van psychisch leed zijn groot, zowel voor de betrokkene als voor familie, vrienden, buurt en gemeenschap. Het voorkomen van psychische klachten en het vergroten van het welzijn van lhbti+’ers is daarom belangrijk voor de gehele samenleving.onderzoek van het SCP* dat 10 december 2021 is gepubliceerd geeft aan dat het welzijn van lhb-jongeren achter loopt op dat van heterojongeren. Volgens het onderzoek geeft 32 procent van de lhb-jongeren aan zich ten minste wekelijks ongelukkig te voelen. Dit is drie keer zo vaak als bij de heteroseksuele jongeren, waar dit percentage 10 procent is. Bijna de helft van de jonge lhb’ers kampt met psychische problemen: 43 procent. Dat is ruim twee keer zo veel als bij heteroseksuelen het geval is.
* Huijnk, W. van Beusekom, G. (2021). Wat maakt het verschil? Over het welzijn, de sociale relaties en de leefstijl van lesbische, homoseksuele en biseksuele jongeren. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Gespecialiseerde hulpverlening binnen het onderwijs
De ondersteuning van jonge lhbti+ leerlingen speelt een cruciale rol in hun welzijn. Onderzoek toont aan dat welzijnsverschillen tussen lhb-jongeren en hun heteroseksuele leeftijdsgenoten vaak voortkomen uit een gebrek aan deze ondersteuning. Om ernstige psychische klachten bij deze leerlingen te voorkomen, is het belangrijk dat ze vroegtijdig passende hulp ontvangen. Dit kan bijdragen aan het voorkomen van grotere psychische problemen en langdurige zorgtrajecten in de geestelijke gezondheidszorg.
Daarom richt Stichting Regenboog Loket zich op het bereiken van verborgen lhbti+-leerlingen (en jongeren die hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit onderzoeken) binnen het onderwijs. Dit doen we samen met rolmodellen en ervaringsdeskundigen. Het Regenboogloket biedt hen op een laagdrempelige en informele manier ondersteuning, met als doel een veilige en geborgen omgeving te creëren waarin ze zich vrij kunnen ontwikkelen. Deze hulp is gericht op het versterken van hun eigenwaarde, bieden van veiligheid, het doorbreken van eenzaamheid en het vergroten van hun weerbaarheid. Daarnaast kunnen zowel leerlingen, ouders als onderwijspersoneel bij de stichting terecht voor een luisterend oor of vragen over seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Indien nodig wordt er een verbinding gelegd met vertrouwenspersonen en/of naar specialistische ondersteuning.
Wil je in contact komen met een van onze medewerkers? Vul dan het onderstaande formulier in. We zijn er voor leerlingen, ouders én onderwijspersoneel.
Of kom in contact met een van onze ambassadeurs.
Heb je iets meegemaakt op school waar je graag over wilt praten?
Klik dan hier.