De derde editie van de Taalgids van LAKS

Afgelopen donderdag 3 april was het Regenboogloket aanwezig bij de lancering van de derde Taalgids van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) in de Social Impact Factory te Utrecht.

Bewustzijn omtrent ongelijkwaardig taalgebruik vergroten
De bijeenkomst begon met een indrukwekkende expressionistische dans door één van de hosts. Vervolgens maakten we kennis met de aanwezigen. Ook aanwezigen maakten kennis met elkaar. Mensen uit het werkveld en scholieren mengden zich met elkaar. Ze spraken hun verwachtingen uit over deze middag en over de nieuwe Taalgids. Het bestuur van LAKS presenteerde de veranderingen in de nieuwe Taalgids. De nieuwe Taalgids biedt namelijk toegankelijke opdrachten, voor zowel scholieren als leerkrachten, en concrete voorbeelden van scholieren die hun ervaringen delen. Zo wil LAKS het bewustzijn omtrent ongelijkwaardig taalgebruik vergroten.

Invloed van woordkeuzes
De middag volgde met keuze uit twee workshops. Het Regenboogloket-team nam deel aan de workshop die Jerry Afriye namens Stichting Nederland Wordt Beter faciliteerde. Deze stichting zet zich in voor meer bewustwording en kennis over het koloniale en slavernijverleden van Nederland. Jerry gaf een workshop over de invloed van woordkeuzes en taal op (institutioneel) racisme en discriminatie. Hij begon met een korte uitleg over de geschiedenis rond de slavernij, en hier kwamen gespreken los over wat scholen hierover les geven.
De conclusie was dat scholen tegenwoordig meer aandacht besteden aan het koloniale verleden dan 10 jaar geleden, maar dat het nog steeds summier is. Jerry heeft ook verteld over het aanpassen van de woordkeuzes, zodat iedereen zich daar prettig bij voelt. Hij gaf hierbij een voorbeeld van het woord ‘blank’, wat van oudsher, gedurende de koloniale tijd, schoon betekende en ‘bovenaan de raciale hiërarchie’ stond . Door ‘wit’ in plaats van ‘blank’ te gebruiken in taal, maak je taal inclusiever, zonder waardeoordeel en prettiger voor iedereen. Zo zijn er nog tal van voorbeelden.

Na zijn uitleg over hoe taal kan veranderen, benadrukte Jerry dat mensen het aanpassen van taal soms als een verplichting ervaren. Hij stelde dat we taalveranderingen niet als verplichting hoeven te zien. Niemand hoeft gedwongen te worden andere woorden te gebruiken. In plaats daarvan liet hij zien hoe belangrijk het is om mensen te tonen hoe inclusieve taal eruitziet, zonder die op te leggen.
Na de workshop evalueerden de deelnemers de middag en bespraken ze de verwachtingen die ze vooraf hadden opgesteld. Ze stelden bovendien nog enkele vragen, die beantwoord werden. Al met al was het opnieuw een middag vol nieuwe inzichten bij de lancering van de derde editie van de LAKS Taalgids!
Het Regenboogloket heeft ook dit jaar meegedacht voor deze derde editie. Zo heeft de taalgids extra aandacht voor gender in de klas.
Wil je ook de Taalgids ontvangen ga dan naar LAKS om een fysiek exemplaar te ontvangen of een digitaal expemplaar te downloaden. Heb je ideeën over hoe taal gelijkwaardiger en zorgvuldiger kan worden gebruikt? Geef deze door aan het LAKS. Voor ideeën die specifiek gaan over seksuele en genderdiversiteit en/of sociale veiligheid, kun je ook gebruikmaken van het formulier hieronder.
Jouw ideeën voor inclusief taalgebruik op school
Goede ideeën geven we door aan LAKS of als je ervaringen wilt delen waarbij je denkt dat het bij jou op school beter kan, dan horen we dit ook graag van je.Kom in contact met één van onze mensen:
Klik hier voor meldpunt onveilige situaties lhbti+'ers op scholen
Help mee en steun ons werk